12.2.06

hallo wij zijn wij en jullie zijn ROH

Vorige week konden we voor de eerste keer kennismaken met ons toekomstige adoptiebureau ROH. Samen met H en K konden we ons nogmaals laten opvallen door te laat te komen. Hallo adoptiewereldje, kennen jullie ons al?

Van de zes koppels waren we met vier die samen de cursus gevolgd hadden. Het was leuk om in deze context weer een paar gekende gezichten te zien. Ook leuk om te horen dat we met J en A op hetzelfde moment voor de jeugdrechter moeten verschijnen.

Veel nieuws hebben we niet gehoord. Het meeste wisten we al (danku google). Momenteel is er een zeer kleine wachtlijst. En komen er geen kandidaat adoptieouders bij. Door de nieuwe wetgeving begint alles een beetje op te stroppen. Er onstaan verschillende bottle necks.

De eerste opstopping komt er bij ons ook aan. Vorige week heb ik eens ons caw gebeld om te vragen of zij het maatschappellijk onderzoek gaan kunnen afronden binnen de wettelijk bepaalde termijn van 2 maand. Ik begon namelijk overal geruchten op te vangen dat het hier al wel eens mis zou kunnen lopen. En inderdaad, ik kreeg iemand aan de lijn die duidelijk gefrustreerd was in het nieuwe systeem. Neen, ze konden zich niet aan de wettelijke termijnen houden en neen, ze konden mij niet zeggen hoe lang het dan wel zou duren. Eens ze het bevel krijgen dat wij onderzocht moeten worden (wat normaal gezien de 20ste februari zou moeten gebeuren) beginnen ze een planning uit te dokteren en geven ze deze door aan het jeugdrechter. Eind deze maand kunnen ze daar dus weer een telefoontje van mij verwachten.

Het probleem is dat vroeger na het volgen van de cursus de koppels zich één voor één begonnen aanmelden bij de caw's. Sommige deden dat onmiddellijk, anderen wachten nog even. Er zat tijd tussen. Vermits nu iedereen naar de jeugdrechter moet, worden daar al heel veel koppels verzameld, die op hetzelfde moment voorkomen en op hetzelfde moment doorgestuurd worden naar het caw.

In Antwerpen zou dit er ondertussen toe geleid hebben dat mensen die reeds een bevel tot maatschappellijk onderzoek op zak hebben, pas in de zomer aan de gesprekken kunnen beginnen. Hoezo 2 maand?????

Het wordt dus een eerste keer spannend de komende maand. Hopelijk horen we snel van het caw, vinden ze een manier om de stroom aan ka's beter aan te kunnen. En anders gaan ze mij beter leren kennen. Misschien moet ik het nummer al wel opslaan in mijn favorieten ....