24.2.06

R.E.S.P.E.C.T.

(geschreven op de trein van Tielt naar Gent op zaterdag 18/02)

Gelukkig zijn er nog constanten in dit leven. Zoals na regen komt zonneschijn, een boterham valt altijd met de besmeerde kant op de grond en als ik een mondeling examen Nederlands moet afleggen mag ik zonder probleem nadien R.E.S.P.E.C.T. meebrullen met mijn ipod.

Ik schrijf dit momenteel in mijn schriftje op de trein … met de ipod in mijn oren, vastgeroest op Aretha Franklin. Ik loop rond met tonnen woman power in mijn lijf. “Respect, Natural Woman” …. Ik krijg een boost van zelfvertrouwen en van hoop en ik weet dat ik er op kan vertrouwen dat alles goed komt.

Ik kijk stiekem naar een jong koppeltje dat, hevig verliefd, niet van elkaar kan blijven. Ik wens ze een zalig leventje toe. Met af en toe iets dat minder fantastisch gaat. Want alleen uit die periodes haal je nadien het fantastische gevoel dat alles wél goed kan gaan.

Momenteel heb ik het gevoel dat ik alles aan kan. Ik voel me volop mezelf en hebt er geen probleem mee om overal mijn (ahum) fantastische zelf te zijn. Je zou kunnen zeggen dat ik in de nasleep van Valentijn een beetje verliefd rondloop op mezelf.

Ik wens iedereen die momenteel in dat zwarte gat zit, of dat zwarte gat op zich ziet afkomen, of dat zwarte gat nog heel aanwezig achter zich voelt zo’n verliefd gevoel toe. Een grote portie zelfliefde, met slagroom!
Ik wens al diegenen die het even niet meer zien zitten toe dat ze morgenochtend wakker worden, dat ze een supernummer op de radio horen en luidop zingend en dansend door de keuken walsen. En even niet meer denken aan morgen, aan de volgende IVF spuit, aan het volgende doktersbezoek, aan het maatschappelijk onderzoek, aan de papierrommel, aan het naderende kraambezoek van (schoon)zusterlief, aan de zoveelste schoolreünie waar iedereen al kinderen heeft, aan de deadline op het werk, aan de examens…..Niet meer denken aan alles wat tegenzit, aan alles wat niet meteen lukt…

Zing de buren wakker, laat je natregenen in de tuin. Neem daarna een bad met roze bubbels en lak je teennagels in lila met glitters. Drink koffie uit je beste koffiekopjes. Vergeet wat je ’s avonds zou koken en geniet van een pizza voor de televisie of een etentje met iemand die je lief is.

Maar bovenal, heb R.E.S.P.E.C.T. voor jezelf. Als vrouw, als partner, misschien als moeder, als vriendin, als JIJ!!!!